Wednesday, January 28, 2009

Etnik India yang sokong Hindraf jangan jadi bodoh

Sebelum membaca posting penuh, elok jika pembaca tahu bahawa objektif artikel ini bukanlah untuk mengapikan sentimen perkauman Melayu terhadap orang India atau sebaliknya. Posting ini sebaliknya bertujuan menyedarkan rakyat terutama orang Melayu dan India bahawa pendekatan Hindraf dan pendekatan kumpulan dan individu yang seumpamanya adalah pendekatan yang salah dan tidak memberi apa-apa kebaikan pada jangka masa panjang.

Aku bukanlah benci kaum India. Aku dilahirkan di pekan kecil pantai Barat Semenanjung Malaysia, dalam sebuah kawasan bermajoriti 80% Cina. Ketika kecil, hampir setiap hari saya dan rakan-rakan bermain bola di perkarangan rumah seorang kawan, Ramesh, yang bapanya tinggal dalam kuarters hospital dan ada padang di sebelah rumahnya. Sesekali, emak Ramesh akan memanggil kawan-kawan Ramesh dan membekalkan kami dengan buah ramunggai untuk diberi kepada emak kami masing-masing. Sudah tentu, di sekolah pula Ramesh adalah dalam klik kami, di samping Raja, Dominic dan Saravanan (yang dari etnik India). Bersama beberapa budak-budak lain kamilah harapan sekolah baik dalam akademik, bolasepak, debat, hoki, olahraga, takraw dan lain-lain, sehingga ke peringkat daerah dan negeri. Isu bangsa tidak pernah timbul.

Di sekolah menengah dan universiti begitu juga, ramai budak etnik India menjadi geng baik, dan boleh dikatakan setiap malam Sabtu aku habiskan dengan mereka di tempat-tempat minum di Puchong kerana sama-sama menonton perlawanan pasukan Liverpool yang kami gila-gilakan. Di samping itu, semasa bujang, beberapa kali aku tinggal serumah dengan budak-budak etnik India geng Liverpool tadi, ada yang Hindu dan ada yang Kristian.

Dengan kata lain, aku terlalu banyak pengalaman bersahabat dan bergaul dengan rakyat Malaysia etnik India dan tak sanggup untuk racist membuta-tuli terhadap mereka. Jadi artikel seterusnya bukanlah satu artikel perkauman, cuma satu peringatan kepada semua yang berkenaan.
.............................................................................

Kes kematian Kugan menjadi satu isu yang hangat dibincangkan di keseluruhan media Malaysia, sama ada di MSM atau pun dalam internet. Ia satu yang sangat menyedihkan; memang kematian satu yang menyedihkan terutama jika berlaku kepada keluarga dan sahabat terdekat. Tambah lagi apabila si mati menemui ajal dalam satu keadaan yang luar biasa, iaitu dalam hal mendiang Kugan di lokap polis. Saya berharap jika ada sesiapa yang bersalah sama ada dari segi undang-undang atau hukum Tuhan maka akan jatuh hukuman yang setimpal ke atasnya.

Satu aspek yang seolah-olah dilupakan ialah perihal kenapa Kugan berada dalam lokap polis. Beliau di situ kerana kes curi kereta mewah. Beliau hanya berusia 22 tahun, tetapi sudah terlibat dalam sekurang-kurangnya 15 kecurian kereta mewah. Tidak berapa lama dahulu kenalan perniagaan ku, seorang pengarah syarikat construction, Mr Wong telah ditetak dengan parang di siang hari di Shah Alam semasa mahu masuk keretanya oleh 5 orang pemuda India. Beliau cedera teruk di tengkuk dan tangan. BMW 5 series nya dilarikan. Tak tahulah pula aku sama ada Kugan terlibat. Mujur Mr Wong tak mati, kalau tak mungkin bisnes kami tak jadi.

Aku menyimpang. Apa yang aku mahu timbulkan ialah mengenai jenayah dan kaum India. Ini bukan aku kata, tetapi aku ambil dari statistik. Pertimbangkan fakta-fakta berikut berkenaan kaum India di Malaysia:


  • Tidak sampai 8% daripada penduduk Malaysia adalah kaum India

  • 63% daripada penjenayah berat yang dihantar ke Simpang Renggam ialah orang India (statistik Asiaweek)

  • 41% peminta sedekah di Malaysia ialah orang India (statistik Asiaweek)

Ini sesuatu yang pelik. Kenapakah satu masyarakat yang kita tahu melahirkan cukup ramai professional seperti peguam dan doktor juga melahirkan cukup ramai penjenayah? Siapa kah mereka ini, penjenayah-penjenayah berat ini?

Pembacaan kajian-kajian sosial masyarakat Malaysia merumuskan bahawa penjenayah-penjenayah berat ini muncul dari golongan “underclass” masyarakat India yang wujud di pinggiran bandar-bandar besar berikutan penutupan banyak estet-estet getah dan kelapa sawit, dan kemasukan pekerja-pekerja asing Indonesia dan Bangladesh menggantikan pekerja-pekerja India. Dengan kata lain, apabila syarikat-syarikat pertanian menjual tanah ladang untuk dijadikan perumahan atau membuang pekerja-pekerja asal bangsa India dan mengambil pekerja asing, pekerja asal estet-estet ini berpindah ke pinggiran bandar besar untuk mencari kerja. Mereka tinggal di kawasan setinggan. Oleh sebab pendidikan yang rendah dan hampir tiada kemahiran untuk survive dalam masyarakat majmuk Malaysia (kerana latarbelakang mereka di estet dan sekolah estet hanya bercampur di kalangan orang India miskin sahaja), mereka gagal mendapat kerja dan terpaksa mendapatkan bantuan daripada hero-hero, ‘abang-abang’ kaum India kawasan tempat tinggal mereka. Malangnya ramai abang-abang ini terlibat dalam jenayah dan kongsi gelap India, dan akhirnya mereka juga turut terlibat.

Salah siapakah ini?

Rata-rata hari ini orang India menyalahkan orang Melayu. Ini bukan aku kata jadi jangan panggil aku cuba mengapi-apikan perkauman. Ini Hindraf yang kata, dan rata-rata orang India sama ada golongan “underclass” dan professional hari ini menyokong Hindraf. Apabila anda menyokong sesuatu pertubuhan atau parti, ini adalah kerana anda setuju dengan pandangan dan pendekatan pertubuhan atau parti itu.

Apakah pandangan dan pendekatan Hindraf?

Pandangan dan pendekatan Hindraf akan aku ambil dari 3 dokumen awam yang dikeluarkan Hindraf. Yang pertama ialah memo yang dihantar ke Suruhanjaya British pada November 2007.
Apa kata memo ini?

Dalam memo tahun 2007 tersebut, jelas Hindraf memfitnah negara Malaysia dengan mengatakan bahawa “Malaysia mengamalkan pembersihan etnik terhadap kaum India.” (Tajuk 2 Memo)

Hindraf juga menghasut dan sengaja menimbulkan kebencian dan anggapan salah pada agama Islam dan penganut Islam di Malaysia apabila ia menyatakan bahawa “rakyat komanwel etnik india pencinta kedamaian di malaysia dianiayai terrorist islam ekstremis ganas bersenjata yang disokong kerajaan yang melancarkan serangan ganas bersenjata sebelum subuh dan memusnahkan kuil hindu mariaman kg jawa pada pukul 4.00 pagi ini (15.11.2007)” (Tajuk 1 Memo), dan

"satu serangan ganas bersenjata dilakukan sebelum subuh pada 4 pagi ini oleh Kerajaan Malaysia yang dikuasai UMNO disokong oleh 600 polis, polis rusuhan, ekstremis Islam dan pengganas bersenjata yang memusnahkan sepenuhnya kuil ini”. (perenggan 9 Memo)

Sebagai tambahan kepada hasutan mereka, memo ini menambah,

Kekejaman ini bagaimanapun tidak pernah terjadi kepada hampir semua tempat sembahyang Islam”. (perenggan 12 Memo)

Dalam kesimpulannya, ini kata memo tersebut,

"We fear that this peace loving Indian community of Tamil origin having been pushed to the corner and the persecution getting worse by the day may be forced to into terrorism in a matter of time as what has happened to the Sri Lankan Tamils.”

atau terjemahannya,

"kami takut jikalau komuniti pencinta keamanan etnik Tamil ini bila teruk diasak dan penganiayaan menjadi semakin teruk dari hari ke hari mungkin akan terpaksa melakukan keganasan bila-bila masa sahaja seperti apa yang berlaku dengan orang Tamil Sri Lanka.”

Ini memo yang gila dan nombor satu menghasut. Memo ini diikuti pula kemudiannya oleh tuntutan 18 perkara, yang saya rasa perlu anda baca sendiri.

"And now it is hereby demanded for and on behalf of the two (2) Million ethnic minority Indians in Malaysia from the UMNO controlled Malaysian Government their 18 point demands as follows:

(1) End 50 years of violations of the Malaysian Federal Constitution.

(2) End Racism, end Islamic extremism and end Malay privileges on the 50th year golden jubilee mega Independence celebrations of Malaysia on 31st August 2007.

(3) Call for affirmative action plans for all poor Malaysians especially the ethnic minority Indians. A Protection of Ethnic Minority Malaysian Indian Act 2007 be passed to secure and safeguard the interests of the poor and defenseless ethnic Indian Minority Community.

(4) All 523 Tamil Schools in Malaysia be made fully aided government schools with immediate effect and to have equal and same facilities as granted to national schools.

A RM 100 Billion grant @ 20 Billion per year with effect from 2007 be allocated to Indians under the 9th Malaysia Plan (5 years) for refurbishing the existing 523 Tamil schools and rebuilding of the 300 Tamil schools demolished over the last 50 years.

(5) Extend and implement with immediate effect to Indians the affirmative action plans, grants, scholarships, loans etc as extended to Malay Muslim citizens with the view to providing:

equal opportunities for higher education,university education,admission to foreign universities,post graduate studies locally and overseas,Trade and Skills Training Institutions,Science Colleges especially for each and every Indian student from the 70% poor and hardcore poor Indian category.

(6) Extend and implement with immediate effect affirmative action plans as extended to Malay Muslim citizens with the view to provide :

equal opportunities in acquiring wealth,venturing into business, trade, industries,medium and small scale industries,government linked companies,corporate sector,procurement of direct government contracts,in acquiring licenses for contractors,blue chip and / or guaranteed return shares,lorry, taxi and bus permits,loans and licenses to venture into trade, business banking and the corporate sector for each and every Indian from especially the 70% poor and hardcore poor Indian category.

To this effect the UMNO controlled government allocates RM100 Billion at RM20 Billion per annum with effect from 2007 and implements successful strategic schemes in investments for the Indians as implemented for the Malay Muslims with the view to the Indians acquiring at least 10% of the nation’s equity.

(7) All the aforesaid is to be handled directly by the UMNO controlled government and UMNO is to stop “playing politics” through the “Mandore” (supervisor) system by dishing out on a piecemeal and/or peanuts basis or merely public and/or newspaper announcements and declarations by the Malaysian Indian Congress (M.I.C) who have no or very little power or say in the UMNO controlled Malaysian government.

(8) 20% of the Government top most level postings (Secretary Generals), Middle level Management (Directors) and management level (Managers) postings, and the same for the Private Sectors, and positions of District Officers; Foreign and Diplomatic Service positions, civil service positions are reserved for Indians for the next 15 years.

(9) The UMNO controlled government makes public and is transparent on all of the aforesaid affirmative action plans i.e. the aforesaid education places, licenses, scholarships, grants, loans, permits, licenses, opportunities etc by publishing the same in the official website of the Government of Malaysia as and when the same is granted and/or on a monthly basis specifying the Indian beneficiaries thereto.

(10) Stop the indiscriminate unconstitutional and unlawful demolitions of Hindu temples, crematoriums and burial sites in Malaysia.All existing Hindu temples, crematoriums and burial sites be granted state land and permanently gazetted as Hindu temple reserves as has been done for all Islamic places of worship and burial sites.

Compensation at RM10 Million per temple be paid by the UMNO controlled Malaysian Government for the 15,000 Hindu temples demolished up to date over the last 50 years.Every individual given the Right to practice and profess Religion/s of his/her choice in accordance to Standards adopted by the Universal Declaration of Human Rights 1948.The State and its Authorities barred from interfering in the personal beliefs and conscience of individual citizens . Disputes between Muslims & Non Muslims should be adjudicated in the Civil Courts.

(11) Stop the victimization and direct discrimination by the Police and all other state authorities of the Indians. All Malaysians earning RM 3,000.00 and below are to be fully borne by state funded legal aid for any criminal charges they face.

(12) The UMNO controlled government forms with immediate effect a Royal Commission of Inquiry into the Kg Medan Mini Genocide, condemns the violence thereto, apologizes to the Indian community on this mini genocide, undertakes not to repeat the same in future and pay a compensation of RM1,000,000.00 for each and every citizen killed, permanently maimed, maimed or injured in this tragedy.

(13) Each and every Indian especially the Indian poor in the aforesaid 70% Indian poor and hardcore poor category is paid compensation which is to be adjudicated and determined by the United Nations Secretary General for the aforesaid 50 years of Constitutional violations by the UMNO controlled government.

(14) All homeless Malaysians are to be provided affordable homes and not low cost flats by law. A minimum wage of RM1,000.00 for each and every Malaysian be made law.

(15) A Royal Commission of Inquiry is initiated to report on the aforesaid constitutional violations by the UMNO controlled government and appropriate recommendations for amongst others further affirmative action plans for especially the 70% Indian poor and hardcore poor category.

(16) All forms of racial and religious discrimination, oppression and suppression of the Indians / Hindus in both the public and private sectors are stopped with immediate effect and a Race Relations Commission Act 2007, an Equal Opportunities Commission Act 2007 and a Freedom of Religion Commissions Act 2007 be passed and powerful Commission thereto be put into force to give effect to anti racism, anti Islamic extremism and anti direct discrimination practices by the UMNO controlled government in both the public and private sectors.

(17) The UMNO controlled government passes specific laws to give effect to the Independence of the Judiciary, the Attorney General’s Chambers, Civil service, Police Force, Army, the Malaysian Human Rights Commission and the Malaysian media and for the Opposition parties, NGOs’ Civil Society groups, Bar Council and the media not to discriminate and side step Indian issues but instead to voice out the same without fear or favour. The Malaysian media is also to be legislated to report the real happenings especially on the 70% Indian poor and hardcore poor without fear or favor.

(18) A minimum of 20 Opposition members of Parliament are elected exclusively by the Indian Community to represent their interest at the highest political level and also as a Parliamentary Democracy check and balance and the same is safeguarded and entrenched into the Federal Constitution and which is to be increased proportionately with the increase in Parliamentary seats.


Huh? Aku tak mau komen apa-apa kerana kalau aku komen sepuluh jam pun tak cukup. Mujurnya orang-orang Malaysia kebanyakan terutamanya penduduk asal Tanah Melayu tidak membeli buah yang dijual oleh Hindraf, terutama kerana pada masa memo dan 18 tuntutan ini keluar, PRU 12 sudah sangat dekat. Walaupun memonya berapi-api, orang Melayu tidak kira parti lebih suka menyerahkan urusan Hindraf kepada pihak berkuasa. Hasilnya 5 pemimpin Hindraf ditahan di bawah ISA, dan seorang lagi lari ke luar negara.

Rata-rata orang Melayu, termasuk aku beranggapan bahawa ada permainan yang dimainkan dalam isu memo Hindraf dan perhimpunan Hindraf berikutan hampirnya PRU 12 pada waktu itu. Bila keputusan tsunami PRU 12 diumumkan yang mencerminkan antara lain peralihan sokongan kaum India kepada parti-parti yang menentang Barisan Nasional, ramai yang beranggapan bahawa isu kesusahan kaum India yang dibawa Hindraf akan dapat ditangani secara rasional, dan agar Hindraf berhenti menjual fitnah-fitnah mereka.

Rupa-rupanya tidak. Sekali lagi Hindraf membentangkan perkara yang sama, kali ini lebih panjang lebar dan menghasut, dalam Conference Antarabangsa Tamil di India 7-9 Januari 2009 baru-baru ini. Ia terlalu panjang untuk diolah semula, ada 43 point semuanya dan elok dibaca sendiri di sini http://makkal.org/files/mimhrvar2008.pdf. Apapun, jika dibaca, ia sudah cukup untuk menghangatkan jiwa orang-orang Melayu Islam Malaysia. Ia merupakan satu dokumen provokasi yang mungkin tidak pernah berlaku dalam sejarah negara kita. Cuma satu point sahaja yang aku nak komen. Point No. 2 Hindraf kata orang India dijadikan hamba seks, dan meng’imply’kan seolah-olah orang Melayu yang menghamba seks kan mereka – Oi Hindraf bodoh, ko bayar aku sejuta pun aku tak nak la.

Tetapi aku tidak mahu mengambil jalan marah-marah, kerana aku kenal ramai orang India yang aku yakin tidak gila mahu mengiktiraf mahupun bersetuju dengan dokumen itu. Tetapi dari blog-blog dan pemerhatian sesama rakan, kita tahu cukup ramai orang India yang bersetuju dengannya. Ini sesuatu yang bahaya kerana walaupun Hindraf betul bila mengatakan ramai kaum India terutama Tamil hidup melarat tetapi penyebab utamanya bukan orang Islam ataupun Melayu ataupun UMNO, tetapi orang Tamil sendiri!

Mengapa aku katakan etnik India Malaysia terutama etnik Tamil sendiri yang salah? Aku akan bagi hanya 2 sebab, sebab aku pun malas nak spend masa lebih-lebih tulis pasal benda ni.

Pertama, sistem pemerintahan Malaysia selama 51 tahun lepas iaitu kerajaan Barisan Nasional meletakkan tanggungjawab spesifik setiap bangsa di tangan wakil bangsa itu dalam perikatan Kerajaan. Jika katakan UMNO campurtangan dalam hal-hal kaum India, maka sudah tentu orang-orang India akan marah kerana wakil mereka dalam kerajaan ialah MIC. Untuk orang India terutama orang Tamil, wakil mereka ialah MIC dan selama berpuluh-puluh tahun mereka bersetuju dengan MIC, menyokong MIC seolah-olah Samy Vellu itu dewa. Bila orang Melayu boleh bertukar Kerajaan di Kelantan dan Terengganu, etnik Tamil menyokong padu MIC. Bila orang Cina menggunakan undi mereka secara strategik untuk mendapatkan berbagai-bagai konsesi, etnik Tamil menyokong padu MIC. Orang-orang India kelas pertengahan golongan Sindhi atau Gujarati malah golongan Tamil sendiripun bila sudah kaya tidak mahu ambil tahu tentang politik, sehinggakan ramai yang bertukar nama kepada nama Inggeris dan bercakap pun tidak dalam bahasa Tamil atau bahasa kebangsaan Malaysia tetapi bahasa Inggeris. Tetapi hari ini bila semuanya tiba-tiba celik, tiba-tiba sedar, mahu salahkan orang Islam dan Islam pula, mahu salahkan Kerajaan pula.

Kedua, ini negara Malaysia. Bahasa kebangsaannya bahasa Melayu, dan bahasa Inggeris rata-rata digunakan dalam dunia korporat dan pekerjaan. Anda mungkin boleh berjaya tanpa mengetahui kedua-dua bahasa ini dan hanya tahu berbahasa Cina sahaja tetapi orang yang paling bodoh pun tahu bahawa jika anda tidak tahu ketiga-tiga bahasa ini di Malaysia, anda menempah kegagalan. Jadi mengapa ada juga yang masih bodoh dari yang paling bodoh dan hantar juga anak mereka ke sekolah Tamil? Apa kes? Bila anak anda keluar sekolah dan tak boleh berkomunikasi dalam bahasa rakyat negara ini iaitu BM atau English, kenapa salahkan kerajaan. Siapa mak bapak budak-budak Tamil yang hantar anak mereka ke seolah Tamil? Orang UMNO kah? Orang Melayukah? Kalau sudah duduk di Malaysia, cubalah jadi orang Malaysia. Jangan cuba jadi orang Tamil Nadu tapi mahu duduk di Malaysia. Bila gagal, bila tak dapat kerja, salahkan orang lain. Ini bodoh dari yang paling bodoh. Lepas tu mahu jadi penjenayah, rompak rumah orang, curi kereta orang, rogol orang bunuh orang lepas tu mahu salahkan orang, mahu layanan baik bila kena tangkap. Gila ka.

Dalam kertas kerjanya, Hindraf banyak kali membandingkan sekolah Tamil dengan sekolah Malay Muslim kononnya. Ini satu hasutan busuk dan serius. Sekolah yang dikatakan Malay Muslim oleh Hindraf itu sebenarnya Sekolah Kebangsaan iaitu sekolah untuk semua bangsa di Malaysia! Dan sudah tentu itulah sekolah yang patut diberi sepenuh sokongan oleh Kerajaan. Ada berapa banyak sekolah Tamil di Singapura atau UK yang diberi bantuan penuh Kerajaan! Yilek! Di Malaysia, ada 523 sekolah Tamil yang mana 180 daripadanya mendapat bantuan penuh kerajaan dan 301 lagi dibantu sebahagiannya. Saya sungguh ingin tahu di mana lagi di dunia ini yang ada 523 sekolah Tamil yang semuanya dibantu oleh Kerajaan. Dan baru-baru ini, sebanyak 50 juta duit negara Malaysia berbagai bangsa diperuntukkan untuk sekolah Tamil ini! Ini dalam negara yang penduduk asalnya bukan Tamil, pemerintahnya bukan Tamil, majoritinya bukan Tamil, malah orang-orang Tamil yang ada di sini pun bukannya datang atas jemputan rakyat asal negara ini atau pemerintah sebenar negara ini iatu Sultan-Sultan setiap Negeri, sebaliknya dibawa oleh penjajah dan dipaksa ke atas rakyat negara ini supaya diterima menjadi sebahagian daripada rakyat! Sehinggakan pemimpin ulung etnik India semasa zaman Merdeka, Tun VT Sambanthan, Presiden MIC merangkap Menteri Kerjaya Raya, Pos Dan Telekom, pernah berucap di Dewan Rakyat pada 1 Jun 1965 begini:-

"Now, in 1955 we won the elections with a great majority. Then we obtained freedom in two years time. During this period, we had to discuss citizenship and various other things. Now what did the Malays do - since we are speaking on racial lines - what did the Malay leadership do? They had 88 percent of the electorate still with them. What did they do with citizenship?


If we look around in Asia and East Asia, particularly, you will find that my race the Indian race, is not welcomed in Ceylon, is not welcomed in Burma. Look at my brother Chinese race, it is not welcomed in Thailand, in Vietnam, in Cambodia, in all the other areas. What help do they get for citizenship in all these territories? In Burma, as we know, Indian have been send packing, in Ceylon they refused them citizenship and in Burma it is likewise. I know it, you know it. And yet in Malaya what happened? Here we found that the Malay leadership said, "We shall take them unto ourselves as brothers, we shall give them full opportunity to live in this country, we shall give them every opportunity to become citizens." And so, in 1957, for the whole year, we waived language qualifications, and tens of thousand of Indians, Chinese, Ceylonese and others became citizens...


As I said, it has been my great good fortune to have born in this country. Where else can you find a more charitable, a more polite, a more decent race than Malay race? Where else can you get such politically decent treatment for any immigrant race? Where else in the history of the world? I ask you. These are the facts. Who are you to safeguards us? I am 10 percent minority race here. But I am happy here."


[Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian.


Dalam jangka masa itu kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh Orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu?


Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan?


Jika jita lihat di serata negara Asia dan asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Dam lihat saudara kita kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain.


Dan apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka perolehi di semua wilayah tersebut?


Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. saya tahu dan anda juga tahu. dan dalam pada itu apa yang sedang berlaku di Malaya?


Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, "Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan lehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara."


Dan seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara.


Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain dari Bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini."] - Sumber Tan Sri Khalid Awang Osman, Malaysia - An Anthology, Vantage Press, New York, hal. 60 via blog Dr Mohamad Khir Toyo .


Ini pun tak cukup lagi, masih mahu main perkauman cipta frasa “Malay Muslim school” untuk tipu masyarakat antarabangsa pasal isu sekolah Tamil. Nasib baik bukan aku PM, kalau tak memang aku tutup semua sekolah yang menggalakkan perkauman ini. Apa salahnya sekolah campur-campur. Cakap mahu jadi negara maju, semua nak tiru Barat, tapi sekolah nak sekolah Tamil pulak. Barat kepala hotak kau.

Malangnya ini adalah realiti masyarakat negara kita sekarang.

Dan jika realiti ini berterusan, maka ada kemungkinan kesudahannya akan berlakulah pergaduhan kaum antara etnik India dan etnik Melayu pula.

Majoriti rakyat Malaysia tak mahu perkara ini berlaku. Mungkin Hindraf mahu, tetapi Malaysia bukan kepunyaan Hindraf. Hindraf bukan tuan ini negara.

Apakah antara perkara yang Kerajaan mesti lakukan? Sekali lagi saya bagi dua sahaja, sebab nampak gayanya dah berjam-jam saya habiskan untuk isu ini.

Realiti pertama yang kita harus sedar ialah penyelesaian nya harus sesuatu yang radikal. Tidak cukup untuk Kerajaan peruntukkan 50 juta sana, sini 50 juta dan sebagainya. Ini buang duit saja.

Yang pertama, kegagalan dan kemunduran kaum India ialah kegagalan total wakil kaum India iaitu MIC. Jadi hentikanlah menggunakan wadah MIC. Kerajaan harus bertindak secara inklusif, engage dengan semua pertubuhan kaum India selain Hindraf yang sengaja mahu memprovokasi, masukkan sebanyak mungkin parti India dalam Barisan Nasional. Jika elok caranya, ikhlas tujuannya, maka elemen-elemen ekstremis dalam Hindraf dan dalam masyarakat dapat diasingkan. Jika tiada sokongan, mereka ini akhirnya akan jadi seperti Parti Komunis Malaya, terpinggir di luar masyarakat. Mula dari situ.

Yang keduanya, peningkatan sentimen perkauman dan ketidakfahaman generasi muda dan rakyat keseluruhannya terhadap sejarah dan realiti negara kita ialah kegagalan sistem pendidikan dan perpaduan. Rombak semula sistem pendidikan kita. Tukar perlembagaan, jadikan semua sekolah bercampur-campur. Kita mahu orang Malaysia, bukan orang Tamil Nadu, bukan orang Republik Rakyat China, bukan orang Arab. Kaji semula bagaimana kita atasi masalah pengganas komunis, bagaimana kita atasi masalah masyarakat majmuk sejurus selepas 1957. Mula dari situ.

Bagaimana pula dengan rakyat? Apakah tugas rakyat? Pertama, untuk orang-orang India terutama etnik Tamil, bukalah mata anda. Tidak ada orang yang hutang dengan anda. Nobody owes you anything. Kalau mahu cakap pasal hutang, anda yang berhutang dengan negara ini kerana memberikan anda peluang untuk naik setinggi-tingginya, kaya sekaya-kayanya, macam Tan Sri Datuk G. Gnanalingam, macam Ananda Krishnan, macam Tony Fernandez, macam Vinod Sekhar, macam Edmund Santhara, macam Samy Vellu. Sekolah free, hospital free, peluang berniaga berlambak. Tapi janganlah jadi bodoh nak masuk sekolah Tamil, pergi hospital Tamil, hidup dalam dunia Tamil, makan Tamil, minum Tamil tidur Tamil. Pasang Astro dari bangun pagi sampai tidur tengok rancangan Tamil, berita pun Tamil, filem semua filem Tamil, cowboy pun cakap Tamil sampai anak-anak tengok kartun spiderman pun spiderman cakap Tamil. Macam mana anak-anak awak nak maju. Kita jiran-jiran yang tanya anak awak simple Bahasa Kebangsaan “Dah makan?” pun anak awak terkulat-kulat tak faham. Macam mana nak communicate? Tengoklah orang-orang Malayalee, Sindhi, Punjabi dan Gujarati, tengok macam mana mereka berjaya, bukan dengan cara meminta-minta atau menuntut macam-macam yang bukan hak anda.

Ini satu lagi yang anda mesti buat. Hentikanlah meminta-minta dan menuntut-nuntut. Bawa berbincang dengan aman. Ikut saluran. Buka mata dan fahami realiti dan sejarah bumi ini. Hindraf hanya membawa provokasi, dan orang-orang Melayu marah dengan Hindraf. Jangan ingat orang UMNO saja marah. Orang PAS juga Islam, orang PKR Melayu juga orang Islam. Mereka juga melihat dan marah, cuma mengambil pendekatan berdiam seketika atas tujuan menghormati niat pemimpin masing-masing, dalam konteks PAS Tok Guru Nik Aziz dan dalam PKR DS Anwar Ibrahim. Tapi nampaknya Hindraf tak henti-henti mahu provoke. Dalam jangka panjang, orang etnik India juga yang rugi. Percayalah. Orang Melayu, orang Cina, orang bukan India, has nothing to lose from Hindraf dan kegiatan-kegiatannya. At worse, ekonomi akan kacau sedikit sebab keadaan kurang stabil. Tetapi orang India? Orang India stands to lose everything.
So fikirlah sendiri. Cuba anda baca balik memo, tuntutan 18 perkara dan kertas kerja Hindraf itu. Tengok, logik atau tidak. Fikir, itu semua tujuannya untuk dapatkan apa yang diminta atau untuk provokasi sahaja. Nak provoke siapa sebenarnya? Siapa yang suruh provoke? Ada negara luar kasi duit sama Waytha ka mahu tengok Malaysia fail? Mahu tengok orang Malaysia gaduh-gaduh? Kalau you ada kawan orang Islam Malaysia, fikir, kalau dia baca dia akan sakit hati atau tidak? Lastly, you fikir, kerajaan akan layan tuntutan-tuntutan ini atau tidak? Kalau ini pun tak boleh fikir, kalau masih mahu kecoh-kecoh, saya cadangkan anda dan kuncu-kuncu anda telan saja racun Roundup atau bakar diri sendiri sebagai ultimate protest terhadap negara ini.

19 comments:

  1. Kerana kelemahan pentadbiran yang ada, maka setiap warga mula menyatakan kononnya depa ada hak untuk bersuara ... kononnya setiap yang disuarakan adalah mewakili majoriti kumpulan/etnik ... sedangkan dalam masa yang sama, depa dah mula menggoncang keharmonian.

    Jadi, jangan bermain api wahai puak yang tak sedar bahawa mereka patutnya tunduk patuh kepada perlembagaan negara. jangan jadikan malaysia huru hara kerana semua rakyat mengimpikan keharmonian seperti 10 - 20 - 30 tahun yang lampau ...

    AloQStaQ

    ReplyDelete
  2. salam ziarah...mantap artikel tuan.

    saya mohon add dalam list di blog.

    tq

    ReplyDelete
  3. Boleh saja Panglima. Jangan tak tau, saya dah lama jadi lurker dalam blog sedara, cuma sekarang ni walau tak berapa nak ada masa pun buat juge la blog sendiri.

    Dah sakit hati sangat dah!

    ReplyDelete
  4. Hindraf adalah pertubuhan parasit. Tidak layak diperkatakan.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum anakku,

    Terima Kasih kerana sudi menziarahi blog Mak Cik.

    Tulisan kamu ini amat mantap, elok kamu hantar ke Berita Harian dan Utusan Malaysia untuk tatapan umum.

    Bagi Mak Cik Hindraf ini semua timbul antara sebabnya Ada Orang Melayu yang bagi muka pada mereka. Yang mengapi-apikan mereka.

    Pemimpin MIC pula buat buat tak tahu masalah kaum mereka dan untuk menutup kesalahan mereka selama ini dengan bangsa mereka sendiri, mereka pun join Hindraf salahkan Kerajaan Malaysia. Mudahkan??

    Jadi yang tertekan sekarang adalah Polis dan Kerajaan Malaysia atau UMNO itu sendiri. Mereka 'nampak' akan peluang dan inilah masa yang sesuai mereka 'masuk' ke arena menghentam kerajaan bukan sahaja di sini malah di serata dunia.

    Pada Mak Cik ini hal serious amat amat serious.
    Kita tak boleh fikir ini nya satu yang kecil. Walaupun bilangan mereka kecil tapi ianya amat merbahaya. Mereka adalah api dalam sekam.

    Harimau-Menaip benar bahawa Hindraf pertubuhan parasit. Memang parasit tetapi kita tidak boleh tidak berhati hati. Net working mereka sentiasa hidup dan sentiasa mencar-cari " Whats next".

    Apa agenda seterusnya untuk membakar menyalakan semangat kebecian rakyat pada BN/Polis dan UMNO.

    Jadi pihak Polis kena berhati hati. Suka atau tidak. Begitu juga kita semua. Sedih. Tetapi inilah hakikatnya.

    ReplyDelete
  6. Salam...

    Artikel yang bagus & hebat.

    Minta izin utk link blog saudara dlm blog saya

    ReplyDelete
  7. Syabas,
    satu kupasan yang jelas. Tapi sayang, sepatutnya perkara ini elok diperkatakan oleh pemimpin2 kita. Sekarang bukan lagi masa untuk berselindung. Salah kita orang Melayu juga, UMNO masih diulit kenangan indah masa silam, PAS dan PKR terlalu dahaga kuasa hingga hilang pertimbangan.

    ReplyDelete
  8. AloQStaQ,

    Terima kasih atas komen pertama. Memang betul kelemahan pentadbiran menampakkan banyak cabaran terbuka kepada status Islam dan orang Melayu. Tapi ada kebaikan, iaitu kita boleh lihat rupa-rupanya ada juga kawan yang rupa-rupanya selama ini bermuka-muka sahaja.

    Kita memang mahukan keharmonian ,tetapi realiti hari ini ialah sudah kurang sangat genuine harmoni. Masalah utama ialah orang Tamil, kerana mereka emosi tinggi dan ramai yang pendek akal, tidak pragmatik. Lagipula ramai yang have very little, so very little to lose.

    Apa yang saya nampak ialah satu penyelesaian menyeluruh, seperti rancangan Briggs untuk komunis, patut diolah dan dilaksanakan. Engagement ialah kata kuncinya.

    Harimau-menaip,

    Macam mana yang "tak layak diperkatakan" itu, bila keamanan kita, masa depan anak cucu kita, masa depan negara tergugat. Mahu tak mau kita harus suarakan pendapat kita supaya kerajaan tahu dan orang India tahu apa orang Melayu kebanyakan rasa.

    Makcik/Puan,

    Hantar kat Utusan? Eh tak sampai situ lah tulisan saya ni makcik oi.. hehe.

    Saya setuju Hindraf semakin marak sebab sokongan orang Melayu yang mau political mileage, mau undi, tanpa fikirkan agama, negara dan masyarakat. Hindraf digerakkan oleh lebihkurang 30 NGO India sebagai balasan langsung kes Murthy (ini kes melibatkan kedaulatan agama) dan kes kuil (ini kes Tanah dan Undang-undang), dan menggunakan sentimen agama lebih kuat dari sentimen keadilan, sentimen perkauman. Baca tajuk memo depa pun kita tau.

    Tapi mau tak mau kenalah engage juga.

    PasMuda,

    Silakan. Kecil tapak tangan nyiru saya tadahkan.

    Anonymous,

    Kita harap PAS akan sedar cepat. Klu boleh sebarkan pada blog-blog PAS artikel-artikel begini, harap-harap ada pimpinan yang membaca.

    ReplyDelete
  9. Salam Sang,

    1. Kalau begitu mari kita ramai-ramai jadi penjenayah.

    2. Sebab sekarang ini penjenayah telah dijulang dan diangkat seperti 'Pahlawan'.

    3. Terima kasih kerana sudi datang tengok-tengok blog saya.

    ReplyDelete
  10. SUKJ,

    3. Saya selalu ke sana, cuma tak mengomen aje.

    2 dan 1. Kalau puak-puak mengarut yang angkat kita jadi 'Pahlawan' buat apa ye tak. Ariel Sharon, Moshe Dayan juga hero bagi laknat Yahudi. Tak mau lah.

    ReplyDelete
  11. Memang patut pun u tak suka hindraf..sebab hanya diaorang yang bela nasib kaum india ni..

    orang india tak marah kat melayu la..dia marah kat UMNO...umno yang bodoh...

    ReplyDelete
  12. Anonymous yg bodoh!!!

    ReplyDelete
  13. Tuan,
    Pada 14 September, 1952, pada Mesyuarat Majlis Raja-Raja telah membuat keputusan bahawa 1.2 juta penduduk China dan 800 ribu penduduk India diberi kerakyatan Persekutuan Tanah Melayu.
    2. Majlis Raja-Raja juga memastikan bahawa "in an independent Malaya all nationals should be accorded equal rights, privileges and opportunities and there must not be discrimination on grounds of race and creed,"
    Yes the MRR meant well--no discrimination--but what happened,NEP was formulated to help all races and of course priority was for the malays,Mrsm and Uitm was built to accomodate only the malays. The civil service was filled with 90% malays.Universities were filled with 80% malays, whereas Uitm 100%--every where discrimination was the name of the game--now what is the status of the Indians in Malaysia--a completely marginalised lot--pls also be informed the present day Indians are all born here--this is their motherland--they did not ask to be born here to be discriminated.They are not questioning the malay rights,but just give them their share.
    For 50 years–the Indians have been voting the BN loyally–but what they got. In education they are discriminated–bright students deprived of scholarships and education of their choice. For hundreds of years the Indians have been toiling in the estates and contributing economically to the country. Even that have been deprived to them and replaced with migrant workers. The govt just didnt bother to give them Felda like schemes to let them continue with their livelihood. But these people are forced to migrate to towns looking for jobs. But unfortunately some of their children are forced to commit crime in the name of survival.
    I feel compelled to ask you—if Hindraf didn’t come to the limelight–the Indians would have been loyally voting for the BN govt and they take for granted the Indian support and after winning continue marginalising the Indians. They prefer SamyVelu who will ampu the govt and at the same time sapu the Indian’s share in the govt and enrich himself at the expence of the Indians. I agree with you , the tamil schools should be closed and it is not incumbent upon the govt to implement everything demanded by hindraf. Most probably the govt can employ more indians in the civil service, give more scholarships to deserving indians, provide them felda like scheme, since most the indians who move to the towns were oringinally working in estates. I agree with you MIC has failed the indians and they quickly got influenced by the hindraf slogans.
    The hindraf leaders also meant well--most of them are well off--why should they sacrifice their good life and end up in ISA cells. They tried many times to approach the govt but was turned down. Since they had no alternative they were forced to protest on the streets grabbing attention from the authorities. But unfortunately it didnt go down well with the govt and they were labelled extremists and finally hindraf was banned. The opposition benefitted from this and managed to convert it into votes in the PRU12.
    Son of Malaysia.

    ReplyDelete
  14. Anonymous 1:26,

    Komen anda sangat menarik dan saya rasa elok saya jawab dalam bentuk posting penuh, sebab hanya dalam bentuk posting blog2 lain yang linkkan ke sini akan diberitahu tentang pandangan kita.

    Tapi buat masa ini saya tak sempat nak tulis lebih2 sebab sibuk. Beri saya 2-3 hari ok.

    Next time jangan guna anonymous, susah utk dirujuk. Lagi satu, cuba gunakan Bahasa Kebangsaan, sebab dah cukup banyak blog yang guna English. Lebih 60% penduduk negara ini Bahasa ibundanya Bahasa Kebangsaan, dan jika anda mahu capai tujuan anda, golongan inilah yang patut anda jadikan kumpulan sasaran pendapat anda.

    ReplyDelete
  15. Sang Algojo,

    Terima kasih tuan, saya akan cuba guna BM untuk
    meluahkan komen komen saya pada masa hadapan.
    Dan saya akan tunggu untuk membaca respon tuan.

    Sekian terima kasih

    ReplyDelete
  16. Memanglah kaum Cina dan kaum India warga negara ini. Tetapi warga yang bertaraf pungut. Itu yang harus diakui dan tidak perlu malu. Sebagai warga pungut mereka sewajarnya banyak berterima kasih dan bukannya menuntut atau meminta yang bukan-bukan untuk dipenuhi. Dalam bahasa pula, tidak sepatutnya berlaku apabila kaum pendatang ini yang tidak boleh lagi berbahasa Melayu. Dan masih beria-ia lagi nak meneruskan bahasa dan budaya asing mereka di sini.

    ReplyDelete
  17. Saudara awang,
    Saya tak faham, apa itu warga yang bertaraf pungut.Sepatutnya semua yang dilahir di malaysia selepas merdeka harus di beri layanan sama rata. Kenapa kaum Cina dan India tidak berterima kasih. Apa yang mereka tuntut. kaum cina yang memonopoli ekonomi tidak minta apa apa dari kerajaan. kilang kilang besar dipunyai oleh kaum cina dan ribuan orang melayu kerja dengan mereka untuk cari nafkah hidup. mereka membayar lebih kurang 80% cukai kerajaan. kerajaan pula guna duit itu untuk membantu kaum melayu. mereka tak pernah kata kaum melayu harus berterima kasih kepada mereka.kaum india pula dipinggirkan.mereka hanya minta hak untuk teruskan hidup mereka. apa yang bukan bukan yang mereka minta dan apa yang kerajaan telah beri mereka sebagai tanda setia selama 51 tahun kepada BN. NEP mendiskriminasi bangsa bangsa lain dari segi pekerjaan, pendidikan, lesen perniagaan,skim tanah dan sebagainya.
    mengenai bahasa, apa salahnya mereka belajar bahasa ibunda mereka. bukan kah elok kalau seorang itu mempelajari lebih dari satu bahasa.semua kaum di malaysia belajar BM di sekolah maka tentang penggunaan BM tidak timbul apa apa masalah--mereka boleh berhubung dengan satu antara lain dengan bertutur dalam BM--awak silap bila menuduh yang bukan melayu tidak boleh lagi berbahasa melayu.

    ReplyDelete
  18. salam,

    artikel yang sangat bernas dan penuh dengan fakta,saya akan add dlm blog list jika diizinkan.

    ReplyDelete
  19. Saudara awi.prt8,

    Silakan, silakan.

    ReplyDelete