Thursday, December 18, 2008

Anak cucu tumpang lalu

Ada berapa juta blog kat Malaysia ni? Ada artikel yang aku baca kata lebihkurang 700,000 lebih, tapi aku rasa angka tu tak betul. Campur pure blog dalam blogger atau wordpress, campur website yang guna blog enjin, campur website yang intipatinya macam sebuah blog, aku rasa mungkin juta lah kot blog yang dibuat orang Malaysia je.

Daripada ni berapa ramai pulak agaknya blog sosio-politikal, yang mana penulis2 yang kebanyakannya sekupang-tiga (iaitu dengan harga sekupang je boleh beli tiga orang macam ni) cuba memberikan pendapat dan kononnya kupasan mereka tentang hal-hal politik Malaysia? Ribu-ribu dah gerenti, silap2 mungkin angkanya ratus2 ribu.

Jadi kenapa lah aku sibuk2 menambah kepada angka ini. Baru-baru ini, membaca post dari seorang blogger KijangMas dalam blog beliau deminegara, memberi aku kesedaran bahawa sapa pun, asal saja penulisannya jelas, mudah dibaca dan ada isi, walaupun ada ratusan ribu blog lain yang lebih awal dimulakan, kesannya pasti ada. Dan seperti mana mamat KijangMas ni memberi kesan kepada aku, maka itulah harapan aku juga, menyumbangkan sedikit pandangan yang diharap memberi kesan kepada orang lain juga.

Dalam serangan bertalu-talu orang-orang bukan Islam dan bukan Melayu terhadap kedudukan Islam dan Melayu di Malaysia, aku ada tanggungjawab. Dan di alam cyber, inilah sebahagian dari tanggungjawab aku.

No comments:

Post a Comment